یک کشف عجیب در عمارت مسعودیه | تصاویری که سوال‌برانگیز شدند


مرمت اضطراری دیوار عمارت مسعودیه به یک کشف عجیب منجر شد.

 دیوار ضلع غربی عمارت مسعودیه سال‌ها است که وضعیت خطرناکی دارد. انتقال‌های متعدد بهره‌بردار در عمارت مسعودیه باعث شده است که زخم‌های این بنای تاریخی عمیق شوند و طی سال‌ها کشمکش پرونده‌های قضایی بهره‌بردار و میراث، کسی به فکر وضعیت این بنا نباشد.

سال گذشته پس از مدت‌ها چالش، دوباره این بنای تاریخی به بهره‌بردار سابق پس داده شد و حالا برخی مرمت‌های ضروری از جمله مرمت دیواره ضلع غربی بنا آغاز شده است. دور دیوار بخش غربی بنا را به‌تازگی داربست بستند و کارگران مشغول مرمت پر سر و صدای دیوار مسعودیه هستند؛ دیواری که بارها تصاویر آن به‌عنوان نشانه‌ای از وضعیت مرمتی عمارت مسعودیه منتشر شده است.

عمارت مسعودیه

کارگران در حالی مشغول چینش بخشی از دیوار هستند که بالای سر آن‌ها و در میان قاب یکی از پنجره‌ها، اتفاق جالبی رخ داده است. مرمتگران که برای مرمت اضطراری این بخش از بنا اقدام به جمع کردن پنجره‌ها کردند، زیر جداره گچی بنا به چیز جالبی برخورده‌اند. 

مرمت‌ در بسیاری از بناهای تاریخی رازهای زیادی را فاش کرده است. بارها مرمت‌کاران پس از جمع کردن یک دیوار یا تراشیدن گچ‌های اضافه با موارد جالبی روبه‌رو شدند؛ خاطراتی از یک عمارت مربوط به زمان ساخت و استفاده‌اش که در گذر زمان فراموش شدند و روی آن‌ها غبار گذر زمان نشسته است. این بار قرعه به نام مسعودیه افتاده است تا بخشی از جذابیت‌های پنهان خود را آشکار کند.

عمارت مسعودیه

مرمت‌کاران پس از جمع کردن بخش رویی گچ طاق یکی از پنجره‌ها با تصاویر تاریخی برخورد کردند. پس از جمع‌آوری کامل این گچ‌ها، اما معمای تازه‌ای آشکار شد. در یکی از طاق‌های پنجره و زیر گچ‌ها تعداد زیادی روزنامه فرانسوی زبان مربوط به عهد قاجار روی سقف چسبانده شده است. 

مرمت‌کاران حالا با این سوال روبه‌رو شدند که دلیل این اقدام چه بوده است و ساکنان عمارت در عهد قاجار به چه دلیل سقف پنجره را با روزنامه تزیین کردند. هر چند انتخاب بخش عکس‌دار روزنامه‌ها این احتمال را ایجاد کرده که هدف از این کار، تزیین بنا بوده است.

عمارت مسعودیه

عمارت قاجاری مسعودیه در تهران مربوط به ضل‌السطان، پسر ناصرالدین شاه قاجار است. این عمارت در طول حیات خود فرازونشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته است؛ از درگیری‌های زمان به توپ بسته شدن مجلس تا اقدامات عجیب یک عکاس در سال‌ها پیش.

با این فرازونشیب‌ها اما این عمارت خاص قاجاری تهران هنوز روی خوش ندیده است؛ عمارتی که سال‌ها پیش از وزارت آموزش‌وپرورش به وزارت فعلی میراث فرهنگی منتقل شد تا زمینه‌ای برای حفظ آن ایجاد شود. وزارت میراث فرهنگی چند سال قبل این عمارت را به یک شرکت بهره‌بردار برای تبدیل به هتل واگذار کرد؛ واگذاری و بهره‌برداری عجیبی که در نهایت منجر به فسخ یک طرفه قرارداد و برگشتن عمارت مسعودیه به صندوق حفظ و احیای بناهای تاریخی شد.

در نهایت عمارت مسعودیه دوباره به بهره‌بردار پیشین واگذار شد؛ اما حالا با بازداشت مدیر اصلی شرکت بهره‌بردار همچنان وضعیت آن مشخص نیست. هرچند در ماه‌های اخیر تیم مرمت بهره‌بردار در بنا مستقر شدند و در حال مطالعه و مرمت‌های اضطراری هستند.



منبع