شبی که بافت تاریخی یزد نخوابید | حفاظت مردم از میراث با ابزار ابتدایی


بارش باران شدید در یزد وضعیت ویژه‌ای برای بافت تاریخی ایجاد کرده است.

بارش باران از عصر دیروز در بخش‌های از مرکز ایران به‌ویژه ارتفاعات استان اصفهان و همچنین شهر یزد آغاز شده است. این بارش باران در حالی رخ داد که از چند روز پیش هشدارهای در زمینه آب‌گرفتگی در مناطق مرکزی ایران منتشر شده بود.

از عصر روز گذشته تصاویر متعدد روان‌آب‌های ناشی از بارش وسیع در بخش‌های از استان اصفهان و یزد منتشر شده است. بسیاری از شهرهایی که روز گذشته شاهد بارش‌های وسیع باران بودند، دارای بافت‌های تاریخی و میراثی هستند.

بارش باران از عصر دیروز در بافت تاریخی شهر یزد و شهرهای اطراف از جمله تفت شدت گرفته است. بر اساس تصاویر منتشر شده، رودخانه فصلی شهر تفت نیز پرآب و در برخی نقاط شهر نیز آب گرفتگی گزارش شده است. همچنین براساس بارندگی‌های شب گذشته بخشی از زیر گذر میدان امام حسین(ع) شهر یزد نیز دچار فرونشست شده و گودال عظیمی در خیابان برجای گذاشته است.

باران شهر یزد

شب سخت در بافت تاریخی یزد

بافت تاریخی شهر یزد از دیشب شاهد بارش باران و آبگرفتگی در برخی نقاط بوده است؛ اتفاقاتی که در صورت نبود امدادرسانی و پیشگیری‌های لازم منجر به آسیب به بناها و محوطه‌های تاریخی شهر می‌شود. تصاویر منتشر شده از شهر یزد نشان می‌دهد که شب گذشته تعدادی از اهالی و دوست‌داران میراث فرهنگی در گشت‌های شبانه در حال رفع انسداد آب در محورها بودند تا جمع شدن آب به بناها و خانه‌های تاریخی آسیبی وارد نکند. 

باران شهر یزد

ساکنان بافت تاریخی شهر یزد در نبود نیروهای امداد شهری، شب گذشته با ابزارهای ابتدایی مشغول حفاظت از بافت تاریخی شهر بودند؛ بافتی که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده و یکی از جاذبه‌ های منحصربه‌فرد شهر یزد است.

محمد حسینی، دبیر انجمن صنفی مرمت یزد که از شب گذشته در بافت تاریخی شهر حضور دارد، به «» می‌گوید:

با وجود صدور هشدار و پیش‌بینی‌هایی که صورت گرفته بود، وضعیت در هنگام بارندگی مدیریت لازم را نداشت.

او با اشاره به تلاش‌های مردم برای حفاظت از خانه‌های خود می‌گوید:

در شب گذشته در هسته مرکزی بافت تاریخی شهر یزد خبری از نیروهای شهرداری نبود. با این وجود مردم محلی و دوست‌داران میراث در تلاش بودند که راه آب باز باشد و آسیبی به بناهای تاریخی وارد نشود.

باران شهر یزد

حسینی با اشاره به‌همراه مردم می‌گوید:

بسیاری از مردم با ابزارهای ابتدایی در تلاش بودند تا مانع ورود آب به خانه‌های تاریخی خود شوند. در چنین شرایطی است که دستگاه‌های شهری باید به کمک بیایند؛ اما تنها یگان حفاظت میراث فرهنگی در بافت تاریخی حضور داشت.

دبیر انجمن صنفی مرمت یزد درباره آسیب‌های بارندگی شب گذشته نیز می‌گوید:

بارش باران که از عصر روز گذشته شدت گرفته بود، بر اساس پیش‌بینی‌ها امشب هم ادامه دارد. طی بررسی‌هایی که شب گذشته و امروز داشتیم، خوشبختانه وضعیت حادی گزارش نشده است؛ هرچند باید بافت تاریخی مورد پایش قرار بگیرد و آسیب‌های احتمالی بعدی نیز مدنظر قرار بگیرند.

باران شهر یزد

گفتنی است که بارش باران در تابستان سال ۱۴۰۱ در شهر یزد و سیل ناشی از آن به بیش از ۲۰۰ بنای تاریخی آسیب‌هایی جدی‌ وارد کرد؛ آسیب‌هایی که بخشی از آن‌ها همچنان در حال مرمت است. همچنین بارش باران و سیل در یک ماه گذشته به بناهای تاریخی مختلفی آسیب زده و تاکنون گزارش‌هایی از ریزش بناها در جنوب استان کرمان منتشر شده است. در استان سیستان و بلوچستان نیز به دلیل بارندگی و سیل بیش از ۱۸ میلیارد تومان به بناهای تاریخی آسیب وارد شده است.



منبع