بیش از ۳۵ تور گردشگری غیرمجاز در استان مرکزی شناسایی شد


معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی از شناسایی بیش از ۳۵ تور گردشگری غیرمجاز در این استان خبر داد.

«مسعود فرخی»، معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی اعلام کرد که از آذرماه سال گذشته تاکنون بیش از ۳۵ تور گردشگری غیرمجاز در استان مرکزی شناسایی و ساماندهی شده است. وی اظهار کرد:

تورهای غیرمجاز گردشگری دفتر فیزیکی ندارند و فعالیت‌های آن‌ها به‌صورت آنلاین و در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود و لازم است پلیس فتا با آن‌ها برخورد کند.

فرخی افزود:

در حوزه تورهای غیرمجاز با دو دیدگاه کلی مواجه هستیم که دیدگاه نخست ساماندهی این تورها و دیدگاه دوم جلوگیری و برخورد با آن‌ها است.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی تصریح کرد:

برخی تورها توسط افرادی برگزار می‌شوند که آگاهی کامل ندارند اما این عدم آگاهی آسیب و مشکلی برای مسافران ایجاد نمی کند. ساماندهی این تورها مورد توجه قرار دارد که با ارائه آموزش های لازم و اخذ مجوز این ساماندهی به‌شکل قانونی و کامل صورت گیرد.

مسعود فرخی با اشاره به وجود برخی تورهای غیرقانونی و خارج از شئونات خانوادگی و اسلامی، بر لزوم برخورد با آن‌ها تاکید کرد و ادامه داد:

کارگروهی در وزارت میراث فرهنگی و به تبع آن در استان ها تحت عنوان کارگروه ارتقا امنیت گردشگری به‌صورت متناوب برگزار می‌شود که بررسی ها و مصوبات کلی ذیل این کارگروه صورت می گیرد.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت:

از آذرماه سال گذشته کارگروه مختص برخورد با تورهای غیرمجاز در اداره‌کل استان برقرار و گزارش‌ها به‌صورت منظم به کارگروه مربوطه در معاونت استانداری ارسال شده، در این راستا بیش از ۲۵ تور غیرمجاز ساماندهی شده یا با آن‌ها برخورد لازم صورت گرفته است.

فرخی افزود:

از ابتدای سال تاکنون نیز بیش از ۱۰ تور غیرمجاز ساماندهی و با برخی برخورد شده است، این تورها در سراسر استان پراکنده هستند اما به‌طور کلی ۵۰ درصد تورهای استان مربوط به مرکز استان است.

وی اضافه کرد:

تورهای غیرمجاز گردشگری، در استان دفتر فیزیکی ندارند و فعالیت‌های آن‌ها به‌صورت آنلاین و در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود؛ همچنین این نوع تورها هیچ‌گونه پوشش بیمه‌ای برای گردشگر قرار نمی‌دهند و در صورتی که در طول سفر مخاطره‌ای برای مسافران پیش بیاید یا صدمه‌ای ببینند، کسی مسؤلیت آن را به عهده نمی‌گیرد. این تورها از مسیر تبلیغاتی که در این فضا انجام می‌دهند، شناسایی شده و به واحد حقوقی معرفی می‌شوند.



منبع