آشنایی با جالب ترین آداب و رسوم در اصفهان


در این مقاله نگاهی به جذاب‌ترین آداب‌ و رسوم مردم اصفهان خواهیم انداخت.

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد

ایران و شهرهای متمدن آن، دارای آداب‌ورسوم‌های خاص خود هستند که هرکدام به نوبه خود، فرهنگ و رسومشان را به نمایش می‌گذارد. اصفهان با فرهنگ و تمدنی دیرین و غنی، هرساله جشن‌ها و آیین‌های متعددی را برگزار می‌کند. این جشن‌ها و آیین‌های زیبا، صمیمیت را در بین افراد جامعه، پررنگ‌تر کرده و باعث می‌شود تا این آداب‌ورسوم برای همیشه زنده بمانند. زنده نگه‌داشتن رسوم و عقاید افراد یک جامعه، باعث ایجاد هم‌بستگی و دلبستگی در بین آن‌ها می‌شود. ممکن است تا حدودی با آداب‌ورسوم شهرهای این مرزوبوم آشنا باشید؛ اما همچنان آداب‌ورسوم‌هایی وجود دارد که اکثریت افراد از آن‌ها بی‌خبر هستند. اکنون که بلیط هواپیما تهران اصفهان را رزرو کرده‌اید، بد نیست نگاهی به جالب ترین آداب‌ورسوم این شهر بزرگ و متمدن داشته باشیم.

جالب‌ترین آداب‌ورسوم در اصفهان

اصفهان نصف جهان، یکی از زیباترین و متمدن‌ترین شهرهای ایران است؛ معماری، هنر و تاریخ غنی این شهر، نشان از فرهنگ اصیل آن خواهد بود. این کلان‌شهر، دارای فرهنگ بومی، گویش و آداب‌ورسوم خاص خود است و هرساله جشن‌ها و رسومات ویژه فرهنگ خود را به باشکوه‌ترین شکل، اجرا می‌کند. جشن آبزیان، آیین شب اسفند، آیین شب چله و… گوشه‌ای از آداب‌ورسوم این شهر، به شمار می‌روند؛ در ادامه به معرفی این آیین و رسوم‌ها می‌پردازیم.

آتش‌افروزی و جل‌جلانی

رسم آتش‌افروزی و جل‌جلانی، یکی از رسومات استان اصفهان در حوالی نطنز و مناطق اطراف آن است. در این رسم جالب، در سه شب 17، 18 و 19 دی‌ماه، کودکان به دسته‌های مختلف تقسیم می‌شوند و روی تپه‌ها و بلندی‌های اطراف آبادی‌ها، آتش روشن می‌کنند. در این رسم عجیب، اعتقاد بر این است که اگر نور آتش به درختان برسد، محصولات در طول سال، پربرکت‌تر خواهند شد. پس از خاموش‌شدن آتش‌ها، دسته‌ها به روستا بازمی‌گردند و با توبره‌ای به دست، درب خانه‌ها را می‌زنند. در نهایت پس از درگیری گروه‌های مختلف، یکی از دسته‌ها پیروز می‌شود و پایان می‌یابد.

آیین شب اسفند

یکی از مشهورترین آیین‌ها در بین شهرهای اصفهان و کاشان، آیین شب اسفند است. بر اساس این آیین، هر ساله روزهای اسفندماه 25 روز و سال نیز 360 روز محاسبه می‌شوند و 5 روز باقی‌مانده را پنجه می‌نامند. اصالت این جشن به شهر کاشان برمی‌گردد و بیشتر در شهرهای اطراف آن برگزار می‌گردد؛ برنامه‌ریزی برای برگزاری این جشن از یکی الی دو ماه قبل، انجام می‌شود.

آیین شب چله

آیین عجیب شب چله اصفهان به این صورت است که به دو نام چله زری و عمو چله، تقسیم می‌شود؛ چراکه تمامی موجودات و اشیا بر اساس جنس مذکر و مونث تقسیم خواهند شد. در اصفهان، دو شب را به‌عنوان شب چله در نظر می‌گیرند و آیین‌های مخصوص آن را به‌جا می‌آورند. این آیین به‌صورت خانوادگی و با پهن‌کردن سفره شب چله، برگزار خواهد شد. هندوانه به‌عنوان نماد کروی که به‌دلیل سبزی بیرون و قرمزی درون آن، نماد خورشید محسوب می‌شود، مهم‌ترین میوه بر سر سفره خواهد بود. پهن‌کردن رخت‌خواب‌ها در هوای آزاد در مقابل خورشید با هدف خوشامدگویی به عمو چله و چله زری، از دیگر رسومات این آیین است. خوراک شب چله می‌تواند یکی از غذاهای محلی مانند کوفته گندی یا در صورت امکان، پلو ماهی باشد.

شب یلدا

رسوم ماه محرم

در شهر اصفهان با شروع ماه محرم، مراسم عزاداری برای امام حسین (ع)، آغاز خواهد شد؛ پیش‌از شروع ماه، تمامی تکایا و حسینیه‌ها را، سیاه‌پوش می‌کنند. هر محله در اصفهان، دسته عزاداری خود را دارند و نام آن‌ها برگرفته از محله آن‌ها خواهد بود. از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین دسته‌های عزاداری اصفهان، دسته‌های چهارسو، لومبان، درکوش و طوقچی هستند. دسته‌های عزاداری در شب‌های محرم به محله‌های یک‌دیگر می‌روند و به‌صورت مشترک مراسم عزاداری را برگزار می‌کنند؛ در روز عاشورا نیز تمامی دسته‌های سینه‌زنی در میدان امام جمع و به‌صورت متحد مراسم عزاداری را برگزار خواهند کرد. جالب است بدانید در اصفهان خانه‌ای به نام زرگرباشی وجود دارد که خانم‌های اصفهانی در روز تاسوعا، نذورات سال گذشته خود را در این خانه، ادا می‌کنند.

رسم سقاخوانی

آیین‌های مذهبی در شهر اصفهان، پررنگ‌تر و باشکوه‌تر برگزار می‌شوند. در رسم سقاخوانی، عاشقان امام حسین با مشکی در یک دست و کاسه‌ای در دست دیگر و زمزمه‌کردن شعرهای مخصوص، در میان عزاداران آب پخش می‌کنند. این رسم در اصفهان و دیگر شهرهای این استان انجام می‌شود.

آداب‌ورسوم ماه رمضان

شب‌های قدر در اصفهان شوروحال عجیبی دارند؛ مردم در اواخر ماه شعبان با نظافت خانه‌های خود، نظافت اماکن عمومی و همین طور تهیه مایحتاج ماه رمضان، به پیشواز ماه مبارک رمضان می‌روند. مراسم کلوخ‌اندازان، یک روز پیش‌از شروع ماه رمضان برگزار می‌شود و خانواده‌ها آغاز این ماه را با یک دورهمی، جشن می‌گیرند. مردم اصفهان در قدیم روی بام خانه‌ها به مناجات با خدا می‌پرداختند؛ همچنین رسم افطاری‌دادن در میان خانواده و دوستان، هنوز در میان آن‌ها پررنگ است. در بسیاری از مساجد اصفهان نیز، مراسم‌های افطاری به‌صورت مختصر و همین طور مفصل نیز، برگزار می‌گردد.

اصفهان

جشن آبزیان

جشن آبزیان یکی از جشن‌ها و رسومات زیبا اصفهان است که در گذشته برگزار شده است. طبق این رسم، مردم در یک روز از سال، از هر طایفه، طبقه و دین و آیینی در کنار زاینده‌رود جمع می‌شوند و جشن آبزیان را برپا می‌کنند. در این جشن، مردان لباس‌های کهنه خود را می‌پوشند و به درون زاینده‌رود می‌روند و روی همدیگر آب می‌پاشند و زنان نیز از بالای پل، به تماشای آن‌ها می‌ایستند.

با فلای تودی نگاهی به آداب‌ورسوم اصفهان بیندازید

رزرو آنلاین هتل و بلیط تهران اصفهان را می‌توانید با فلای تودی تجربه کنید. فلای تودی با ارائه خدمات ویژه خود، رزروی آسان را برای شما فراهم می‌سازد. کافی است سری به وب‌سایت خرید بلیط فلای تودی بزنید تا با خدمات و امکانات آن، به‌خوبی آشنا شوید. اگر تاکنون تجربه رزرو آنلاین را نداشته‌اید با کمک راهنما سفر، می‌توانید این پروسه را با موفقیت پشت سر بگذارید. همچنین برای اطلاع از وضعیت بلیطتان، می‌توانید از خدمات پیگیری، کمک بگیرید. در صورت هرگونه دغدغه در رزرو بلیطتان، با پشتیبانی فلای تودی تماس بگیرید؛ این مجموعه به‌صورت 24 ساعته برای خدمات‌رسانی به شما آماده است. چنانچه تصمیم به لغو سفرتان گرفته‌اید، جای هیچ نگرانی نیست؛ شما می‌توانید با ما تماس بگیرید و درخواست استرداد بلیطتان را ارائه دهید. همچنین می‌توانید به‌صورت آنلاین، بخش مربوط به استرداد بلیط را تکمیل و منتظر پاسخ همکاران ما باشید.

 

 



منبع