عقب‌نشینی وزارت گردشگری | قیمت سابق بلیط موزه‌ها برای تورهای خارجی


وزارت میراث فرهنگی و گردشگری افزایش قیمت بلیط موزه‌ها برای تورهای خارجی را تا خرداد اعمال نخواهد کرد.

افزایش قیمت ناگهانی و بدون اطلاع بلیط موزه‌ها و اماکن تاریخی با اعتراض جامعه تورگردان‌ها روبه‌رو شد و حالا وزارت از اعمال قیمت جدید برای مدتی عقب نشینی کرده است.

از ابتدای فروردین ماه قیمت بلیط موزه‌ها و اماکن تاریخی بین ۲ تا ۵ برابر افزایش پیدا کرده است. با وجود اینکه وزارت میراث فرهنگی همچنان جزییات این اقدام خود را پنهان کرده و از اعلام عمومی آن سر باز می‌زند، به نظر می‌رسد که قیمت بلیط موزه‌ها برای گردشگران خارجی نیز به همین مقدار افزایش پیدا کرده است. بررسی‌های نشان می‌دهد که قیمت بلیط موزه ملی ایران که پیش از این برای گردشگران خارجی ۱۰۰ هزار تومان بود، در نرخ‌نامه جدید به ۴۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

پیش از این افزایش قیمت بلیط موزه‌ها و اماکن تاریخی وزارت میراث فرهنگی با تصویب هیئت وزیران با انتشار دقیق جزییات برای هر موز‌ه و بنا به تفکیک گردشگران داخلی و خارجی افزایش پیدا می‌کرد. این بار اما وزارتخانه بدون انتشار مرجع دستور افزایش قیمت، بلیط موزه‌ها و امکان را به‌شکل‌ها مختلفی افزایش داده و هنوز قیمت دقیق آن‌ها در سطح کشور مشخص نیست. هر چند هنوز وضعیت قیمت بلیط برای گردشگران خارجی در هاله‌ای از ابهام است که شواهد از افزایش جدی قیمت بلیط گردشگران خارجی حکایت دارد. همچنین پیگیری‌ها نشان می‌دهد که فروش آنلاین بلیط موزه‌ها و اماکن تاریخی برای گردشگران خارجی پیش از این به‌طور کامل حذف شده و مرجعی برای اطلاع از میزان افزایش قیمت‌ها وجود ندارد.

وزیر میراث فرهنگی نیز در تازه‌ترین اظهارات خود  بدون اشاره به مرجع اخذ تصمیم افزایش قیمت موزه‌ها  و جزییات این اتفاق، بلیط موزه‌ها ایران را ارزان‌ترین بلیط موزه در دنیا اعلام کرد.

به‌تازگی جامعه تورگردان‌های ایران در اعتراض به این افزایش ناگهانی قیمت بلیط‌ها  نامه‌ای خطاب به وزیر میراث فرهنگی نوشته بود. جامعه تورگردان‌ها در این نامه تاکید کرده بود که با توجه به کاهش ارزش پول ملی، مخالفتی با افزایش قیمت بلیط موزه‌ها ندارد؛ اما این افزایش قیمت باید قبل از اجرا به این نهاد صنفی اطلاع داده شود. در حالی حاضر آژانس‌های فعالی در حوزه ورود گردشگران خارجی، تورهای خود را با قیمت سابق بلیط به فروش رسانده‌اند و این افزایش ناگهانی منجر به ضرر و زیان به آژانس‌های گردشگری ایران می‌شود. 

یکی از فعالان تورهای ورودی به ایران به گفته که چنین تصمیماتی در وزارت میراث فرهنگی باعث شده که برای جلوگیری از ضرر و زیان، بلیط‌های ورودی‌ موزه و اماکن تاریخی را از بسته‌های سفر خود حذف کند.

بر اساس اطلاعات رسیده به پس از انتشار نامه اعتراض جامعه تورگردان‌ها به وزارت میراث فرهنگی، جلسه‌ای برای تصمیم‌گیری وضعیت قیمت جدید ورودی‌ها برای تورهای خارجی تشکیل شده است.

دراین جلسه با حضور نمایندگان صنفی تورگردان‌ها و مدیران وزارت میراث فرهنگی و گردشگری تصمیم گرفته شده تا تورهای خارجی که پیش از فرودین ماه فروخته شده، تا پایان خرداد با همان نرخ قبلی بلیط از موزه‌ها و اماکن تاریخی ایران بازدید کنند. بر همین اساس جامعه تورگردان‌ها موظف شده تا با تهیه لیست تورهای فروش رفته، شرایط را برای اعمال نکردن افزایش قیمت برای این تورهای خارجی مهیا کند.

همچنین یکسان‌سازی نرخ بلیط برای ایرانی‌ها و خارجی‌ها و یکسان‌سازی تخفیف‌ها از دیگر تصمیمات این جلسه بوده است.

هر چند مشخص نیست این تصمیمات به چه شکل اجرایی خواهند شد؛ اما وضعیت این روزهای گردشگری ایران نشان می‌دهد، تصمیم پنهانی و عجولانه وزارت میراث فرهنگی در افزایش یکباره و نامشخص بلیط موزه‌ها و اماکن تاریخی چه مشکلاتی را برای صنعت گردشگری به وجود آورده است.



منبع