روایت داستان مردمان اقوام مختلف از زبان بزرگترین مسجد هند


بانوی عکاس هندی به مسجد جامع دهلی رفته و تصاویر متفاوتی از حضور در یکی از بزرگ‌ترین مساجد هند را ثبت کرده است.

«مسجد جامع دهلی» (Jama Masjid) یا «مسجد جهان نما» از بزرگ‌ترین مساجد هند و به نقل از برخی از منابع، بزرگ‌ترین مسجد هند به شمار می‌رود که به دستور امپراتور مغول هند، «شاه جهان» در سال ۱۶۵۰ میلادی ساخته شد. 

ساختمان این مسجد، با استفاده از ماسه‌سنگ قرمز ساخته شده و با سنگ مرمر سیاه و سفید تزیین شده است. سه دروازه بلند، ستون‌های محکم، مناره‌ها، گنبدها و حوضی در میان یک حیاط بزرگ، بخش‌های مختلف معماری شگفت‌انگیز مسجد را تشکیل می‌دهد.

روزانه حدود ۲۵,۰۰۰ نمازگزار برای نیایش و عبادت، وارد مسجد جامع می‌شوند و غیر مسلمانان نیز می‌توانند غیر از ساعات نماز، از این مسجد قدیمی زیبا بازدید داشته باشند. 

«آلانکریتا سینگ» (Alankrita Singh)، یک افسر پلیس هندی است که به‌دلیل علاقه به عکاسی، سعی در ثبت تصاویری از گوشه و کنار کشورش دارد. به گفته او، برای اینکه عاشق عکاسی خیابانی شود، به خیابان‌ها رفت؛ چراکه عکاسی خیابانی برای وی، هنر دیدن چیزهای غیر عادی» است.

خانم سینگ به‌عنوان یک غیر مسلمان، وارد مسجد جامع دهلی شده و تصاویری از حضور گسترده مردمی با ادیان مختلف را در این مکان به تصویر کشیده است. آلانکریتا درباره پروژه عکاسی در مسجد چنین می‌گوید:

من برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ میلادی و به مناسبت آخرین جمعه ماه رمضان که روز خداحافظی با ماه روزه‌داری است و «جمعه الوداع» (Alvida Jumma) نامیده می‌شود، به مسجد جامع دهلی رفتم. مانند اکثر غیر مسلمانان، تصور من از مسجد، تنها مکانی مقدس برای عبادت بود؛ اما این دیدار، درک من را از این موضوع کاملا تغییر داد.

بنابراین، در ماه‌های آینده نیز تصمیم گرفتم تا داستان‌های مختلفی را که در داخل این مسجد رخ می‌دهد، بررسی کنم و به سوالات رایج احتمالی پاسخ بدهم. سوالاتی از این قبیل که آیا مسجد جامع دهلی، فقط یک عبادتگاه قدیمی است؟ آیا عظمت معماری و ساختار باشکوه آن است که توجه بازدیدکنندگان غیر مسلمان را جلب می‌کند؟ بازدیدکنندگان چه اهداف دیگری از حضور و دیدار این مسجد دارند؟

بدین ترتیب، پروژه‌ای تحت عنوان «مسجدی فراتر از کلیشه» متولد شد که هر تصویر آن، تلاشی است برای دیدن مسجد جامع دهلی از چشم قهرمان داستان و به عبارتی، افراد حاضر در تصویر که قطعا هریک با هر دین و آیینی، دلیل خاصی برای حضور در این مسجد شگفت‌انگیز دارند؛ چراکه گویی این مکان، نقش خاصی در زندگی آن‌ها بازی می‌کند. 

زنی با روسری صورتی در ورودی مسجد جامع دهلی

مردی نشسته بر فرش‌ در حیاط مسجد جامع دهلی

دو مرد نشسته بر سکویی در مسجد جامع دهلی

خانواده‌ها نشسته در گوشه‌ای از حیاط مسجد جامع دهلی

کودکان در حال بازی در حیاط مسجد جامع دهلی

یک دختر و چند پسر در ایوان مسجد جامع دهلی

زنان با روسری‌های رنگی در مسجد جامع دهلی

پسران نوجوان در بخش بازسازی نشده مسجد جامع دهلی

دو کودک دختر با لباس رنگی در ایوانی در مسجد جامع دهلی

مردان نمازگزار در حیاط مسجد جامع دهلی

دو پسر نوجوان با لباس یکسان نشسته در گوشه‌ای از مسجد جامع دهلی

مردی با لباس سفید نشسته بر سکویی در مسجد جامع دهلی

مردی در حالت چرت زدن در گوشه‌ای از رواق مسجد جامع دهلی

پیرمرد گدا در گوشه‌ای از مسجد جامع دهلی

عبور یک زن از مقابل دو مرد در مسجد جامع دهلی

افرادی با پوشش متفاوت در رواق مسجد جامع دهلی

تصویر سایه‌ای مردان در غروب مسجد جامع دهلی

دو زن و یک مرد در مسجد جامع دهلی

حضور چند کودک در مسجد جامع دهلی هند

یک زن و دختربچه‌ای در مسجد جامع دهلی

زنی با لباس آبی رنگ در مسجد جامع دهلی

زن هندو و دختربچه‌ای با لباس رنگی در مسجد جامع دهلی

دو زن با لباس رنگی در مسجد جامع دهلی

تصویر سایه‌ای زنان روبروی گنبد و بارو در غروب مسجد جامع دهلی

عبور دختر مسلمان از مقابل ایوانی در مسجد جامع دهلی

زنان و مردانی با تنوع پوشش در مسجد جامع دهلی

مردان در حال پهن کردن فرش‌های مسجد جامع دهلی در حیاط

درباره مسجد جامع دهلی چقدر می‌دانید؟ تابه‌حال این مسجد را از نزدیک دیده‌اید؟ تصاویر عکاس هندی از حضور مردم در این مسجد را دوست داشتید؟ لطفا و کاربران آن را از نگاه، نظر و تجربه‌های سفر خود مطلع سازید.

چنانچه اهل سفر هستید، عکس‌های خوبی از مسافرت به مناطق مختلف تهیه می‌کنید و تمایل به معرفی آثار هنری خود دارید نیز می‌توانید تصاویر آثار به‌همراه معرفی کوتاهی از خود را به آدرس ایمیل info[at]kojaro.com ارسال کنید. آثار ارسالی، در صورت تایید، با نام شما در رسانه منتشر خواهند شد.

منبع عکس کاور: the better india؛ عکاس: نامشخص



منبع