خانواده ملایری ۵۹ شیء تاریخی به میراث اهدا کرد


خانواده‌ای در شهر ملایر به جهت حفظ میراث فرهنگی، ۵۹ شی تاریخی به میراث فرهنگی همدان اهدا کرد.

 مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان گفت:

در راستای حفظ آثار تاریخی به‌جای مانده از نیاکان، یک خانواده ملایری ۵۹ شی تاریخی را به اداره میراث فرهنگی ملایر اهدا کرد.

محسن معصوم‌علیزاده با اشاره به اینکه این اشیا و آثار تاریخی و فرهنگی مانند اجداد ما هستند، گفت:

این آثار حاصل هنر و نبوغ پیشینیان ما هستند و ما باید در حفاظت و حراست از این میراث نهایت دقت و کوشش را به عمل آوریم و چه خوب است که برای حفظ و ماندگاری بهتر در آثار تاریخی در اختیار موزه‌ها و مخازن امن قرار گیرد.

معصوم‌علیزاده اهدای آثار تاریخی را یکی از راه‌های حفظ اشیا و اموال فرهنگی و غنی‌سازی موزه‌ها به‌لحاظ داشته‌های فرهنگی و آثار دانست و گفت:

در راستای حفظ آثار تاریخی بجا مانده از نیاکان، یک خانواده ملایری ۵۹ شی تاریخی را به اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ملایر اهدا کرد که امیدواریم این کار پسندیده در جامعه ما ادامه‌دار باشد.

وی خاطرنشان کرد:

با توجه به رویه موجود در قوانین و ضوابط موزه‌های دنیا مبنی بر اینکه اگر فرد یا سازمانی آثار تاریخی خود را به مرجع و منبع اصلی بازگردانند، آثار اهدایی به نام آن‌ها در تاریخ کشور متبوع ثبت خواهد شد، بر همین اساس اشیا مذکور به نام خانواده محبی ثبت خواهد شد.

ابراهیم جلیلی، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان ملایر نیز در تشریح اهدا این اشیا قیمتی گفت:

این اشیا توسط مسعود محبی از ایرانیان ساکن آمریکا و بعد از فوت پدرش به موزه لطفعلیان ملایر اهدا شد که شامل ۵۹ شی تاریخی با قدمت‌های مختلف است. این اشیا از دوران مختلف پیش از تاریخ، دوران تاریخی اسلامی و معاصر است و شامل پیه‌سوز، پیکرک‌های کوچک انگشتر، باروت‌دان، ابریق و ظروف مختلف کاربردی می‌شود که پس از کارشناسی به‌منظور طی فرآیندهای قانونی تحویل امین اموال استان شد.

جلیلی با اشاره به اینکه اصالت و هویت بیش از نیمی از این مجموعه به‌‌صورت قطعی و متقن تایید شده است، یادآور شد:

تعیین اصالت تعدادی دیگر از این آثار به پژوهش و مطالعات دقیق‌تری نیاز دارد.



منبع