کاهش روابط تجاری ایران و ترکیه


علیرغم هدف ایران و ترکیه برای رسیدن به حجم مبادلات تجاری ۳۰ میلیارد دلاری، بررسی ها حاکی از کاهش تجارت بین دو کشور است. به نظر می رسد ایران و …

آدرس های تجاری ایران و ترکیهآدرس های تجاری ایران و ترکیه

علیرغم هدف ایران و ترکیه برای رسیدن به حجم مبادلات تجاری ۳۰ میلیارد دلاری، بررسی ها حاکی از کاهش تجارت بین دو کشور است. به نظر می رسد ایران و ترکیه قبل از شریک شدن به رقبای اصلی یکدیگر در منطقه تبدیل شده اند.

وزیر امور خارجه ایران این هفته به ترکیه سفر کرد. نمایندگان دو کشور در مذاکرات خود بر توسعه همکاری های تجاری دوجانبه و تدوین سند راهبردی تاکید کردند. همچنین هیات تجاری این هفته در اتاق بازرگانی تهران حضور یافتند تا جدیت دو طرف برای ارتقای سطح روابط را روشن کنند. با این حال، بررسی ها نشان می دهد که ایران و ترکیه نه تنها هنوز نتوانسته اند به هدف تجاری ۳۰ میلیارد دلاری دست یابند، بلکه در مقاطعی رقبای اصلی یکدیگر در منطقه بوده اند.

این در حالی است که می توان از بازگشت مرغ و تخم مرغ صادراتی ایران به عراق که به کشور بازگشته اند خبر داد. بسیاری از فعالان بازار از نقش ترکیه در تحت فشار قرار دادن عراق برای این اقدام صحبت می کنند.

یکی از اعضای هیئت اتاق بازرگانی تبریز درباره مذاکرات اخیر ایران و ترکیه به تجارت نیوز گفت: سطح روابط تجاری ایران و ترکیه نسبت به سال های گذشته کاهش یافته است. روابط اقتصادی دو کشور از سال ۲۰۱۵ به حدود ۱۰ میلیارد دلار کاهش یافته است. در عین حال، هدف تجاری بین دو کشور حدود ۳۰ میلیارد دلار است.

رضا کامی درباره علت کاهش حجم مبادلات تجاری دو کشور توضیح داد: تجارت ایران همیشه در نوسان است. این اعداد و ارقام بالا و پایین می شود. در هر صورت، شرایط مختلف سیاسی، تجاری، جهانی و اقتصاد کلان همگی دست به دست هم داده اند تا تجارت ایران و ترکیه را کاهش دهند.

مذاکرات تعرفه ای ایران و ترکیه به جایی نمی رسد؟

کامی درباره تاثیر دیدارهای دیپلماتیک ایران و ترکیه تصریح کرد: هرچه باشد برگزاری چنین جلساتی می تواند برای توسعه روابط تجاری موثر باشد. سال‌ها است که مذاکرات تجاری و تعرفه‌ای بین ایران و ترکیه وجود دارد، اما به جایی نمی‌رسد.

وی افزود: دو طرف باید برای حل مسائل و موانعی که باعث اختلاف بین دو کشور می شود مصمم باشند. در این صورت قطعا حجم تجارت افزایش خواهد یافت.

و ادامه داد: زمانی می توانیم رقیب قدرتمندی در بازار تجارت ترکیه باشیم که نحوه عرضه و تقاضا، تولید و بسته بندی، استانداردها و بازاریابی و بحث قیمت گذاری را اصلاح کنیم.

این فعال بخش خصوصی خاطرنشان کرد: بازاریابی و هدف گذاری در ترکیه به خوبی انجام می شود. به همین دلیل است که در تجارت با موفقیت بیشتری کار می کند. در اکثر بازارهای ترکیه، یک مشاور تجاری وجود دارد. چند مشاور بازرگانی در خارج از کشور داریم؟

قمی در پاسخ به این سوال که آیا عراق با فشار ترکیه، تخم‌های ایران را پس داد؟ توضیح داد: ترکیه در این روند مقصر نیست. روابط کلی ایران با عراق بیش از رابطه ترکیه با آن کشور است.