چه نیازهای علوم انسانی را مردم می توانند حل کنند؟


به گزارش خبرنگار فارس، «مسئله تولید علم تنها مربوط به پایه، تجربی و… نیست. علوم، اما شامل همه علوم از جمله علوم انسانی می شود. به خصوص در حوزه علوم انسانی، برخلاف انتظار و انتظار، حرکت متناسب و خوبی انجام نداده ایم، بلکه مفاهیم مختلفی در رابطه با این علم – چه در حوزه اقتصاد و چه در حوزه جامعه شناسی – اتخاذ کرده ایم. روانشناسی و سیاست – در قالب وحی از ما مراکز و خاستگاه های غربی گرفته ایم و به صورت انواع تغییر ناپذیر در ذهن خود جای داده ایم و می خواهیم اعمال و برنامه های خود را بر اساس آنها تنظیم کنیم! وقتی این بچه ها کار نمی کنند و معلوم می شود که خراب هستند، خودمان را به خاطر استفاده نکردن از آنها به درستی سرزنش می کنیم. در حالی که این روش روش اشتباهی است. ما نیاز به تحقیق و نوآوری در علوم انسانی داریم. مواد و مفاهیم اولیه ای که بر اساس آن می توان قوانین، اقتصاد، سیاست و سایر بخش های اساسی علوم انسانی را شکل داد، تولید و به کار گرفت، به معنای واقعی کلمه، در فرهنگ کهن و عمیق اسلامی ما وجود دارد که ما داریم. برای استفاده. البته در این قسمت حوزه و اساتید معتقد به اسلام می توانند با جست و جو و تحقیق نقش آفرینی کنند. اینجا یکی از جاهایی است که باید علم تولید کنیم.»

این پیشنهادات بخشی از بیانات مقام معظم رهبری درباره اهمیت و ضرورت توجه به علوم انسانی است. مقام معظم رهبری در سخنان خود بارها بر این موضوع تاکید کرده اند و البته مسئولان نهادهای مربوطه نیز در نظر دارند به این موضوع توجه کنند. موضوع.

آیا می خواهید یکی از این برنامه ها را یاد بگیرید؟

محسن شریفی، مدیرکل دفتر برنامه ریزی پژوهشی وزارت علوم اخیرا از تهیه پیش نویس طرح کمک هزینه پژوهشی در حوزه علوم انسانی خبر داده است، به گونه ای که اگر یک طرح پژوهشی در حوزه علوم انسانی یا علوم پایه مطابق با استانداردهای لازم باشد. نیازهای بخشی از جامعه در قالب طرح تقاضا محور با جامعه و صنعت در اولویت دریافت کمک هزینه خواهد بود.

همچنین برای بهره وری بیشتر علوم انسانی، مراکز نوآوری و کارآفرینی در دانشگاه ها در حوزه علوم انسانی ایجاد شده است تا شرکت ها یا شرکت های دانش بنیان که توسط دانشجویان دارای ایده خاص تأسیس شده اند، تأسیس شوند. این مراکز و حمایت‌ها تا بلوغ، رسیدن و رفع نیازهای جامعه است.

عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی نیز می گوید: قصد ما این است که گفتمان علوم انسانی اسلامی به گفتمان غالب در دانشگاه تبدیل شود.

به گزارش فارس، بر اساس سیاست های کلی علم و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری، توسعه و اعتلای علوم انسانی از طریق اقداماتی چون «تقویت جایگاه و منزلت این علوم»، «جذب افراد مستعد و با انگیزه» انجام می شود. ، “اصلاح و بازنگری متون” برنامه ها و روش های آموزشی” و “بهبود کمی و کیفی مراکز و فعالیت های پژوهشی مرتبط” نیز رصد می شود.

می خواهید بدانید علوم انسانی چه نیازهایی را می تواند حل کند؟

رهبر معظم انقلاب فرمودند علوم انسانی روح دانش است. یعنی نه تنها برخی از مشکلات مربوط به علوم انسانی است و با این علوم قابل حل است، برای برخی از مسائل دیگر که به نظر نمی رسد مربوط به علوم انسانی باشد، پاسخ آن نیز در علوم انسانی است و بسیاری از مشکلات ما در علوم انسانی داریم. به عنوان مثال، آنچه در صنعت خودرو کشور وجود دارد، بیشتر یک مشکل مدیریتی است تا فنی و مشکلات مدیریتی ماهیت علوم انسانی دارد.

این موضوع را از مسئولان و کارشناسان جویا شدیم.

* علوم انسانی برای مردم چه می کند؟

عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان بزرگترین دانشگاه تخصصی علوم انسانی کشور، درباره کارکردهای علوم انسانی در جامعه می گوید: برای دانشگاه علامه طباطبایی که یک دانشگاه تخصصی در حوزه علوم انسانی است، موضوع مسئولیت اجتماعی مطرح است. مانند تولید یک فناوری در دانشگاه های صنعتی به عنوان مثال، همانطور که انتظار داریم دانشگاه های صنعتی افزوده ای به صنعت ما داشته باشند یا بتوانند دستگاهی بسازند و اختراع کنند، دانشگاه علامه طباطبایی نیز به خدمات مورد نیاز افراد در علوم انسانی توجه می کند. ما به دنبال این هستیم که از طریق علم خدمتی به مردم ارائه دهیم یا مسئولیت اجتماعی را بر عهده بگیریم.

مهدی گلشنی، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف نیز با بیان اینکه علوم انسانی در هر زمینه ای تفکر مردم را تقویت می کند، می گوید: بسیاری از فیزیکدانان برجسته دنیا معتقدند که نباید فقط دنیا را از دید خود دید، بلکه تجربه می کنید زیرا دنیا فراتر از تصور شماست

وی معتقد است که دانشمندان باید به علوم انسانی توجه ویژه ای داشته باشند، همانطور که دانشگاه های مطرح دنیا به این رشته توجه دارند، مثلاً در MIT که بزرگترین دانشگاه مهندسی آمریکا است، دروس مشترک علوم انسانی و علوم پایه هستند. ..

همچنین محمدحسین یادگاری، عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس نیز علوم انسانی را حوزه اساسی حاکمیتی می داند و می گوید: اساساً اگر علوم انسانی ما بر اساس تفکر جمهوری اسلامی ایران باشد، جدای از لیبرال و تفکر نئولیبرال باید زمینه های علوم انسانی را فعال کند، اما در حال حاضر تفکر دینی در علوم انسانی ما غایب است و بیشتر به سمت تفکر غربی است.

آیا می خواهید بدانید که در این زمینه چقدر پیشرفت کرده ایم؟

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی می گوید: تا جایی فاصله داریم که شأن علوم انسانی در جامعه ما شأن مهمی باشد و نیازمند کار و شفاف سازی باشیم. .

محمدحسین یادگاری، یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس نیز می گوید: در حال حاضر فارغ التحصیلان مقطع دکتری ما نمی توانند جامعه شناسی را در کشور اعمال کنند و افرادی که بتوانند در این زمینه پایه گذار باشند، نداریم.

وی معتقد است: برنامه های وزارت علوم در حال حاضر خوب است و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز کارهایی انجام داده است اما هنوز به مرحله اجرایی کامل نرسیده است و دلیل آن هم این است که اکثر افرادی را جذب کردیم. متدینان غربی و تفکرات مذهبی داشتند و همین تفکر در کشور نیز اعمال می شود، البته نمی گوییم افکار دیگر را کلا حذف یا حذف کنیم، بلکه دیدگاه های متضاد داشته باشیم.

به گزارش فارس، وزیر علوم همچنین گفت: علوم جدید انسانی در دانشگاه ها کم ارزش است، بنابراین با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر اهمیت و ضرورت پیشرفت در حوزه علوم انسانی، انتظار می رود برنامه های مرتبط با رشته علوم انسانی با جدیت بیشتری در دانشگاه ها دنبال می شود.

انتهای پیام/




این مقاله را برای صفحه اول توصیه کنید