حجاب ربطی به نیروی انتظامی ندارد باید در همان ستاد رها شود



مرگ تلخ «مهسا امینی» ابعاد مختلفی دارد، مرگی که همه گروه های سیاسی و اجتماعی را برای بررسی علت آن به تکاپو انداخته است، یکی از نهادهای دخیل در این ماجرا پلیس است، از روزی که گشت پیاده ارشاد زیر نظر نیروی انتظامی. فعالیت ها به میدان ها رفت، شهر باز شد، بسیاری از کارشناسان توصیه کردند که این تصمیم اشتباه است، زیرا سرمایه اجتماعی پلیس به عنوان تامین کننده امنیت در شهر را به خطر می اندازد.

اردشیر گراوند، جامعه شناس و پژوهشگر اجتماعی به خبرآنلاین گفت: حادثه اخیر باعث کاهش سرمایه اجتماعی پلیس شده است. او معتقد است که حجاب یک بحث کیفی است و پلیس در واقع مسئولیت مدیریت کیفیت را بر عهده ندارد.

متن کامل گفتگو در زیر آماده است.

مدت هاست که آقای گراوند در مورد نحوه برخورد پلیس و گشت ارشاد با حجاب زیر سوال رفته است اما پس از مرگ تلخ “مهسا امینی” این سوال به شکل جدی تری مطرح شده است که آیا واقعا پلیس کاری در خصوص حجاب انجام داده است؟

پلیس مجری قانون است، مجری قانون برای اجرا حکم می گیرد و آن حکم باید توسط شخص صالحی صادر شود که صلاحیت صدور حکم را داشته باشد. در ایران، این شخص قاضی است، بنابراین مجریان قانون نمی توانند کسی را در هر جایی به جرم جرم دستگیر کنند، مگر اینکه حکم اجرای حکم را داشته باشند.

اما پلیس بدون حکم و به تشخیص افسر زنان را دستگیر می کند؟

بحث حجاب یک بحث کیفی است و اساسا نیروی انتظامی مسئولیتی در قبال مدیریت کیفیت ندارد. آیا پلیس قدرت مداخله در یک موضوع کیفی اجتماعی و فرهنگی را دارد؟ اساساً او آن صلاحیت را ندارد. در صورت نبود این اصل نمی توانیم باور کنیم که گشت ارشاد حتی بتواند یک نفر را دستگیر کند.

آیا چنین رویکردی جایگاه پلیس را در بین شهروندان تغییر داده است؟

از زمان مدیریت آقای قالیباف، نیروی انتظامی شأن اجتماعی و فرهنگی پیدا کرده است، معیارهای سرمایه اجتماعی نشان می دهد که پلیس بعد از آموزش و پرورش یکی از نهادهایی است که بالاترین مشروعیت را در بین مردم دارد و مردم به آن اعتماد کرده اند. اما سیاستگذاران مشکل دارند این کار را به پلیس واگذار کردند که قدرت آن را ندارند، چون قدرت ندارند اشتباه می کنند و آن اشتباه باعث سقوط مشروعیت آنها می شود. همین نهادی که سرمایه اجتماعی داشت، با تعیین ماموریتی که برای آن هیچ اختیاری ندارد، مشکل ایجاد می کنیم، این موضوع توسط پلیس پیگیری می شود، این حادثه بخشی از سرمایه اجتماعی خود را از دست داد.
پلیس متعلق به مردم است و بیشترین ارتباط را با مردم دارد، ما نباید اجازه دهیم این نهاد مشکل ساز شود و مردم از آن دوری کنند.

آیا می توان پیشنهادی به پلیس داد که بتواند سرمایه اجتماعی از دست رفته را برگرداند؟

چگونگی احیای این سرمایه اجتماعی نیاز به مطالعه دارد، در این شرایط فکر می کنم راه حل کوتاه مدت پلیس برای بازگرداندن سرمایه اجتماعی از دست رفته خود این است که اداره فراجا نقش ناجا در هدایت گشت ارشاد را به وضوح توضیح دهد. نیروی انتظامی به مردم پیشنهاد من این است که موضوع حجاب را به ستاد وزارت رفاه و امر به معروف و نهی از منکر بسپارند که به صلاح خود مدیریت کنند. برخورد با حجاب وظیفه پلیس نیست اما دستور این اداره بوده است.

به غیر از پلیس، به نظر شما به عنوان یک کارشناس اجتماعی، دولت چگونه باید با حجاب برخورد کند؟

باید بپذیریم که نسل جدید با آن چیزی که ما معتقدیم فرق می کند، حضرت علی (ع) می فرماید فرزندان شما برای دورانی متفاوت از دوران شما آفریده شده اند، پس سعی نکنید این فرزندان را مانند خودتان تربیت کنید. شکاف نسلی نسل جدید به ویژه دختران به حدی رسیده است که ما نمی توانیم آنها را درک کنیم، روابط اجتماعی و فرهنگی زنان ایرانی با زنان سایر نقاط جهان به حدی افزایش یافته است که عملاً برای پیروی از یک نفر ارزشی قائل نیستند. تمدن. مهاجرت به شدت بر روابط اجتماعی و الگوهای رفتاری تأثیر گذاشته است. در ۱۵ سال گذشته حدود ۱۲.۵ میلیون نفر از مردم ایران کوچ کردند، مردم با فرهنگ های مختلف به شهرهای جدید می روند. آنها اساساً به معیاری از رفتار که ما انتظار داریم آنها به همان شیوه رفتار کنند، پایبند نیستند.

حادثه اخیر اشتباه بسیار بدی بود که کارشناسان سال‌ها پیش به آن هشدار دادند اما انگار عادت کرده‌ایم با پرداخت پول‌های کلان همه چیز را به پایان برسانیم، بابت مرگ مهسا امینی، نظام، خانواده‌اش و مردم بهای سنگینی پرداختند. در این حادثه نیروی انتظامی مورد حمله قرار گرفت و متحمل هزینه های هنگفتی شد اما بقیه نهادهای همکار در مقر امربه معروف پشت کردند و مسئولیتی بر عهده نگرفتند.

حجاب و عفاف امری نسبی است و هیچ کس نمی تواند آن را شایسته قضاوت کند و با زور نمی توان آن را کنترل کرد. با مردم صحبت کنید در حالی که باید با نسل جدید و ملت صحبت کنید. بهتر است فقهای ما در این موضوعات اظهار نظر کنند که رساله های فقیهانی که دیدیم در این مسائل اجتماعی به روز است.