جنبش های مدنی در بزرگراه یادگار امام در بحبوحه بحران اقتصادی – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان


خبرگزاری مهر، گروه جامعه. «محدودیت بودجه»، «مشکلات مالی»، «کمبود منابع» و … کلیدواژه هایی از این دست در ادبیات مالی موسسات به ویژه در سال های اخیر مورد استفاده قرار گرفته است. آن طور که کارشناسان اقتصادی می گویند، همه محدودیت های مالی که مانع اصلی اجرای پروژه های سرمایه ای در کشور است ناشی از شرایط تحریم و چالش های فروش نفت نیست.

به گفته این کارشناسان، یکی از دلایل اصلی نابسامانی های مالی، بی توجهی به مدیریت هزینه های جاری و بی انضباطی مالی است. مواردی که منجر به تمرکز منابع در مخارج غیر سرمایه ای می شود و ضرورت کارکرد سرمایه و زیرساخت های شهر را نادیده می گیرد.

با این تفاسیر اگر کمی از بعد مالی موضوع حرکت کنیم، شناخت نظام مشکلات شهر و توجه به منابع مالی و سرمایه ای آن مهم است. معضلی که به دلیل تعدد پروژه ها و ساختمان های نیمه کاره و زیرساخت های فرسوده و فرسوده روز به روز در شهر تهران آشکارتر می شود.

ناگفته نماند که تهران به عنوان مرکز توجه و تمرکز در کشور از جایگاه ویژه ای برخوردار است و هرگونه چالش در ارائه خدمات شهروندی در پایتخت، حداقل ۱۰ درصد جمعیت کشور را درگیر کرده و فرهنگ نامطلوبی را در سراسر کشور گسترش می دهد. .

با فاصله گرفتن از مفاهیم انتزاعی فوق، برای بیان یکی از چالش های شهر تهران در حوزه محورهای مواصلاتی، نشان می دهد که مانع تردد جاده ای در غرب تهران، نبود محور شمال به جنوب برای پوشش ترافیک است. بار در منطقه مذکور

راه حلی برای بزرگراه های نیمه کاره غرب پایتخت

به عبارت دیگر در حال حاضر هیچ یک از محورهای شمال به جنوب تهران در نیمه غربی قابلیت اتصال از جنوبی ترین نقطه (بزرگراه آزادگان) به شمالی ترین نقاط (بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی) را به صورت یکپارچه ندارند. بزرگراه هایی مانند شهید ستاری، شهید باکری و یادگار امام که به فرودگاه مهرآباد، شهر اکباتان و پادگان جی و بزرگراه آزادگان منتهی می شود از این بزرگراه ها قابل دسترسی نیست.

بر اساس شناخت این چالش و به منظور دسترسی شهروندان ساکن در غرب تهران به جنوبی ترین نقاط شهر، اخیرا عملیات اجرایی احداث بزرگراه یادگار امام (ره) آغاز شده است. بر این اساس روز شنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ با حضور شهردار تهران و رئیس شورای شهر تهران پروژه اتصال بزرگراه یادگار امام (ره) به میدان فتح و سپس اتصال به شهید بروجردی انجام شد. بزرگراه وارد فاز عملیاتی شد

اولویت شورای شهر برای دادن بودجه برای توسعه بقعه امام

پروژه ای که به گفته مهدی چمران رئیس شورای شهرداری تهران حتی ممکن است بار ترافیکی بزرگراه امام علی (ع) را کاهش دهد. چمران در آغاز عملیات مذکور اظهار داشت: بزرگراه یادگار امام یک بزرگراه شمال به جنوب در غرب تهران است و حتی می تواند بار ترافیکی بزرگراه امام علی (ع) را که در شمال نیز بزرگراه است کاهش دهد. جنوب شرق تهران متأسفانه شاهد بودیم که در ۴ سال گذشته کار ساخت این قطعه متوقف شده است اما خوشبختانه در دوره جدید این پروژه جزو اولویت های شهرداری تهران است.

ساخت و ساز در بزرگراه یادگار امام در کنار بحران مالی پیش می رود

رئیس شورای شهر تهران در ادامه به مخالفان سیاسی فراوان طرح توسعه غرب یادگار امام (ره) اشاره کرد و افزود: شورای شهر نیز پروژه یادگار امام (ره) را به عنوان یکی از اولویت های خود در بودجه قرار داد و ما نیز این پروژه را در دستور کار خود قرار دادیم. امیدوارم هرچه زودتر شاهد دسترسی مردم به بزرگراه باشیم.ساوه و خیابان آزاد تهران-کام.

یادگار امام را به میدان فتح، بزرگراه شهید بروجردی و بزرگراه آزادگان متصل می کند

علیرضا زاکانی شهردار تهران در آغاز عملیات عمرانی بزرگراه یادگار امام با اشاره به واکنش مدیریت جدید شهرداری به توقف پروژه های بزرگ در این شهر گفت: با تلاش شورای شهر و شهرداری، هر هفته تا ۱۲ بهمن افتتاحیه هایی در قالب عملیات عمرانی با تلاش شبانه روزی در شورای شهر و شهرداری انجام می شود.» و در موارد کشوری بیشتر آنها پایان کار است و از ۱۲ بهمن تا عید ما روزانه بیش از ۴۰ پروژه افتتاح خواهد شد.

ساخت و ساز در بزرگراه یادگار امام در کنار بحران مالی پیش می رود

زاکانی در ادامه از ادامه بزرگراه یادگار امام (ره) از محدوده میدان جی تا میدان فتح، سپس به میدان بهار و بزرگراه شهید بروجردی و برای ماموریت دیگر معاونت فنی و عمرانی شهرداری خود خبر داد و افزود: سال ۹۸ انجام خواهیم داد. اصلاح تقاطع ناتمام بزرگراه ها که ۷۸۰ کیلومتر راه برای شهروندان را به ۵۷ کیلومتر تغییر می دهد. برای این ۹۸ پروژه مدت ۳ سال در نظر گرفته شده است. تا پایان سال ۱۸ مورد از این تقاطع ها بازگشایی می شود. سال آینده بیش از ۵۰ تقاطع بهسازی می شود و در سال ۱۴۰۳ پرونده تقاطع های ناتمام تهران بسته می شود.

از مذاکره با ارتش و وزارت دفاع تا ساخت ۶ پل و ۱۰ کیلومتر جاده

علاوه بر اظهارات مسئولان ارشد شهر تهران، عباس شعبانی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره جزئیات پروژه تکمیل یادگار یادگار امام (ره) گفت: هم اکنون بزرگراه یادگار امام به طول ۱۷ کیلومتر و از چهارراه آغاز می شود. بزرگراه چمران در شمال تهران و به سمت میدان جی و پادگان جی ادامه دارد که در میدان جی به دلیل حضور مخالفان سیاسی اعم از ارتش، وزارت دفاع و وزارت آموزش و پرورش قطع شده بود و مذاکرات را با آن آغاز کردیم. این نهادها برای حل این موضوع.

وی افزود: مقرر شد انشعاب غربی بزرگراه از پادگان جی تا میدان فتح ادامه یابد و از میدان فتح به خیابان بهار برسد و ادامه از بزرگراه فتح تا خیابان بهار در نهایت به بزرگراه سراسری شهید بروجردی و آزادگان آزادگان متصل شود.

ساخت و ساز در بزرگراه یادگار امام در کنار بحران مالی پیش می رود

نماینده فنی و سیاسی شهرداری تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در این پروژه ۶ پل احداث می شود و ۱۰ کیلومتر راهسازی با رمپ های جهت دار و پلچک انجام می شود، تاکید کرد: با اجرای این پروژه رینگ بزرگراه در غرب و راه اندازی می شود. جنوب غرب تهران تکمیل می شود. تکمیل این پروژه شهروندان را با یک مسیر بزرگراهی از فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خمینی (ره) می رساند.

بر اساس آنچه مطرح شد، اتصال بزرگراه‌هایی مانند باکری، ستاری و یادگار امام (که در اطراف مناطق شهری جنوب غرب تهران تکمیل می‌شود) به بزرگراه آزادگان علاوه بر کاهش بار ترافیکی و مصرف سوخت، رضایت شهروندان را افزایش می‌دهد. منجر به اتصال بدون درز بزرگراه های مرکز شهر با محورهای برون شهری می شود.

پیامد و ثمره یک کارکرد ساختمانی که درک آن دشوار است. به گفته شهرداری تهران، با ورود کادر اداری جدید بیش از ۸۰ هزار میلیارد دلار به بانک ها، پیمانکاران و … بدهکار شد.