جامعه قرآنی کشور در سوگ یک نابغه فرهیخته و با اخلاق/ نظر مرحوم شهیدی پور از قاریان ایرانی و مصری


به گزارش شفاف، حجت الاسلام محمدرضا شهیدی پور از اساتید برجسته روخوانی قرآن کشور روز گذشته در سن ۶۴ سالگی دار فانی را وداع گفت.

وی از اساتید برجسته علوم قرائت، تجوید، وقف و اصول و حافظ کل قرآن کریم بود.

وی در سال ۱۳۳۷ در قم متولد شد و در سال ۱۳۵۱ وارد مدرسه آیت الله اعظمی گلپایگانی شد که دارای دارالقرآن فعال بود.

شهیدی پور درباره ورود خود به عرصه روخوانی قرآن می گوید: «با علاقه ای که به روخوانی و حفظ قرآن داشتم و استعدادی که در خود دیدم، حفظ قرآن را جدای از دروس حوزوی آغاز کردم. ۱۳۵۵ توانستم حفظ کنم همزمان با حفظ قرآن، به موضوعات مرتبط با تلاوت از جمله سبک های مختلف نیز پرداختم و به مرور با تلاوت قاریان ممتاز مصری آشنا شدم.

سید محسن موسوی بلده از اساتید روخوانی و حفظ کشور و نویسنده کتاب حلیه القرآن درباره حفظ قرآن مرحوم شهیدی پور می گوید: ایشان حافظه بسیار قوی و منحصر به فردی داشتند که حتی به یاد داشتند. قسمت از تلاوت قاریان، حافظ کل قرآن بود، اما به این افتخار می کرد. جامعه القرآن نمی کشد».

موسوی بلده در این باره می افزاید: ایشان از نظر علمی و هوشی بی اغراق از نوابغ جامعه قرآنی و حوزه بودند و اعتراف همه اساتید قرآن است که قرآن ایشان. “دانش آنیک عالی بود.”

قاریان قرآن، مسابقات قرآن، قرآن، شورای عالی قرآن،

بوسه شهریار پرهیزگار بر پیشانی مرحوم استاد شهیدی پور

شهیدی پور خود درباره سوابق خود در تلاوت قرآن می گوید: «به مرور زمان با تلاوت قاریان برجسته مصری آشنا شدم، ابتدا به سبک عبدالباسط و سپس به سبک منشاوی روی آوردم، به یاد دارم زمانی را که نداشتیم. دارای امکانات ضبط، تلاوت بسیار معروف سوره حشر و تکویر و فجر استاد عبدالباسط هر روز از مسجد اعظم قم پخش می شد و من سعی می کردم هنگام اذان خود را به مسجد برسانم و به این تلاوت گوش دهم.

و می افزاید: «در آن زمان زمان زیادی را صرف گوش دادن به رادیو قرآن مصر، کویت و سایر کشورهای عربی می کردم و با امکانات محدود و نه چندان حرفه ای که داشتم، تلاوت ها را ضبط می کردم. از نوارهای تلاوت از مصر بود، برای من هم کافی بود.»

قاریان قرآن، مسابقات قرآن، قرآن، شورای عالی قرآن،

نفر اول سمت راست تصویر مرحوم شهیدی پور در صف اول نماز جماعت به امامت رهبر معظم انقلاب

این استاد فقید قرائت قرآن درباره تلاوت عبدالباسط می گوید: «هیچ یک از قاریانی مثل عبدالباسط خصلت اعتدال در تلاوت را ندارد، اعتدال یعنی تمام جهات قرائت او در یک سطح باشد، مانند یک یک وعده غذایی خوب که همه شرایط مناسب را دارد.”

مرحوم شهیدی پور اما تلاوت های مصری را به عنوان یک تلاوت کاملاً ایده آل نپذیرفت و گفت: از نظر لحن، لحن رسا و رسا می تواند ایده آل باشد، در مورد صوت هم همین طور است. در تلاوت آنها شرکت کنید.

این استاد فقید قرائت قرآن، تلاوت های بعدی رادیو مصر را فاقد اصالت می داند و می گوید: بسیاری از برنامه های رادیو مصر برای من تکراری است، ضمن اینکه تلاوت هایی که پخش می کنند، بیشتر از قاریان جوان و متأخر است. دور از اصل است.”

او احمد ابوالقاسمی را «الگوی ایرانی» در تلاوت می دانست و معتقد بود ابوالقاسمی «تلاوت مستقل و استادانه ای ارائه می کند». با این حال او معتقد بود “قاریان ما را نباید با قاریان عصر طلایی مصر مقایسه کرد. اما امروز جوانان ما بهتر از قاریان جوان مصری تلاوت می کنند.”

او تلاوت خوب را تلاوتى دانست که «عوام بپسندند و نخبگان مخالفت نکنند». و گفت: یکی از این دو را فدای دیگری نکنیم، آرمان ما تلاوت مردمی و پسندیده است.

قاریان قرآن، مسابقات قرآن، قرآن، شورای عالی قرآن،

مرحوم شهیدی پور در کنار آیت الله مکارم شیرازی در کنار اساتید علامی، ابایی، سرابی، مستفید و سیف.

این استاد فقید تلاوت قرآن یکی از آسیب های عمده ای که قاریان خوب را تهدید می کند، توجه بیش از حد به موسیقی تلاوت و خروج از حالت خشوع و خشوع و شیوه های معنوی تلاوت دانست و گفت: متأسفانه متأسفانه به موسیقی تلاوت تلاوت می شود. ، کم و بیش شاهد هستیم. وقتی از پیامبر گرامی اسلام پرسیدند چه کسی در تلاوت قرآن بهترین صدا را دارد؟ فرمود: «اگر تلاوت او را بشنوید، نظر شما این است که او از خدا بترسد» یعنی کسی که وقتی او را می‌شنوید می‌بینید که از خدا می‌ترسد، یعنی باید نتایج ترس از قرائت و ترس از خدا آشکار شود. آیا قاریان ما واقعاً چنین هستند؟

سید محسن موسوی بلده درباره ویژگی های اخلاقی مرحوم شهیدی پور می گوید: ایشان بسیار خونسرد، مظهر اخلاق نیکو، تواضع و همیشه لبخند بر لب بود. در طول این سال ها هیچ لحظه ای از عصبانیت او را به یاد نمی آورم. او را دیوانه کن و چهره اش را تغییر نداد.

شهیدی پور از سال ۵۹ به عنوان داور در مسابقات قرآنی شرکت کرد، اما داوری را کار بدیعی در حوزه فعالیت های قرآنی ندانست و معتقد بود: «اصل کار، آموزش و ارائه مطالب آموزشی است، اگر قضاوت کنیم، می دانیم. از خوانندگان می خواهد که آنها را توجیه کنند و نکات و موضوعات آموزشی را به آنها منتقل کنند، مسابقات نیز زمانی خوب است که تأثیر آموزشی داشته باشد.

حجت الاسلام سید ابوالفضل حکیمی، حافظ کل قرآن و از شاگردان مرحوم شهیدی پور درباره روحیه تربیتی ایشان می گوید: ایشان عمر خود را وقف تحقیق و خدمت به قرآن و مردم کرد. از قرآن. مأمن حافظان و قاریان و طلاب و اساتید قرآن بود و درب خانه اش به روی آنان باز بود و محافل قرآن در خانه اش همیشه باز بود.

خود مرحوم شهیدی پور در این باره می گوید: «اینجانب مانند قاریانی که منصب قرائت دارند، اکثر سمت های تدریس را بر عهده داشته و دارم و در زمینه اشاعه نیز در توسعه، نشر فعالیت دارم. و ترویج معارف قرآن و حدیث».

قاریان قرآن، مسابقات قرآن، قرآن، شورای عالی قرآن،

این استاد فقید قرائت قرآن از اعضای هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه بوده و به عنوان مدیر گروه علوم و فنون قرآن کریم به ارائه مباحث پژوهشی و آموزشی در موضوعات طراحی، ضبط، نوشتن. ، تجوید و قرائت، هدایا و روش های حفظ و معارف قرآن. .

وی تالیف کتابهای مهمی است که جزوه سمینارهای داخلی و خارجی در علوم تجوید، وقف و مقدمات، روخوانی و روان خوانی و ترتیل است و همچنین عضویت در مراکز مهم قرآنی کشور از جمله پژوهش های علمی داشته است. کمیته شورای عالی قرآن، مرکز چاپ و انتشارات. ، شورای قرآن و عترت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و حوزه های علمیه.

یادش گرامی و راهش پر برکت باد.

انتهای پیام/