بررسی آسیب مواد قندی رضا آتمینانی


پیامدهای تلخ مواد شیرین (مطالعه مضرات مواد قندی)

هر فرد سالم باید 55 درصد از انرژی مورد نیاز روزانه خود را از کربوهیدرات ها تامین کند. کربوهیدراتها به چند دسته مونوهیدرات (مانند گلوکز و فروکتوز) ، دو قند (مانند ساکارز یا قند) و چندین قند یا کربوهیدرات پیچیده (مانند نشاسته) تقسیم می شوند. آنچه ما در واقع قند می نامیم یک یا دو قند است ، مانند گلوکز یا فروکتوز ، که به عنوان افزودنی در صنایع غذایی استفاده می شود ، و شکر ، که هر روز می خوریم و می توان آن را خورد. “در این بخش از سایت دکتر رضا اطمینانانی متخصص تغذیه اصفهان ، قصد داریم مضرات قندها را بررسی کنیم.

زیرا بسیاری از غذاها حاوی قند هستند. رعایت رژیم غذایی بدون این مواد کار ساده ای نیست. با این حال ، ممکن است انواع غیر طبیعی و مضر قندهای موجود در غذاهای فرآوری شده ، نوشیدنی ها ، آب میوه های صنعتی ، دسرها و سایر غذاهای شیرین را در رژیم غذایی روزانه خود محدود یا حذف کنیم. ما به نفع سلامتی عمل کرده ایم ، در حالی که بسیاری از مردم فقط به فکر محدود کردن هستند. در صورت ابتلا به دیابت یا بیماریهای جدی دیگر ، قند را در رژیم غذایی خود حذف کنید.

مضرات قندها:

1) چاقی

چاقی یکی از ساده ترین و معمولی ترین اثرات قندها است که همه از آن آگاه هستند. برخلاف قندهای ترکیبی ، تک و دو قندی به سرعت انرژی بدن ما را تامین می کنند. و وقتی نیازی به این انرژی نداریم ، بدن اضافی را برای استفاده بعدی به چربی تبدیل می کند. بنابراین خوردن زیاد این مواد می تواند یکی از دلایل افزایش وزن باشد.

2) تغییرات در چربی خون

مطالعات متعدد نشان داده است که مصرف قند باعث افزایش قابل توجه تری گلیسیرید و کلسترول بد (LDL) و کاهش کلسترول خوب (HDL) می شود.

3) فشار خون

اگرچه نمک را یکی از عوامل مهم در افزایش فشار خون می دانیم. مطالعات نشان داده است که مصرف قند نیز با فشار خون بالا ارتباط دارد.

4) سرطان

سلول های سرطانی از قند تغذیه می کنند. علاوه بر این ، این مواد هورمون هایی ترشح می کنند که در رشد سلول های سرطانی موثر هستند. مطالعات نشان داده است که قندها در ایجاد سرطان هایی مانند سرطان سینه ، تخمدان ، پروستات ، راست روده ، لوزالمعده ، ریه ، مثانه و سرطان معده نقش دارند.

5) تولید رادیکال های آزاد

رادیکالهای آزاد اتمها یا مولکولهایی هستند که آخرین پرتو الکترونی آنها ناقص است و به دلیل ناپایداری و حساسیت آنها به الکترونها با بسیاری از بیماریها از جمله سرطان ، بیماریهای قلبی عروقی ، آب مروارید ، آرتریت و همچنین پیری و پیری زودرس همراه هستند. تحقیقات نشان می دهد که خوردن قندها باعث افزایش تولید رادیکال های آزاد در بدن می شود.

6) تغییرات در دستگاه گوارش

قندها مشکلات زیادی در سیستم گوارش ایجاد می کنند ، از جمله سوء هاضمه ، سوء جذب ، ادم و زخم.

7) پوسیدگی دندان

ارتباط بین پوسیدگی دندان و مصرف قند برای همه آشکار است.

8) پوکی استخوان

برخی تحقیقات ارتباط بین مصرف قند و پوکی استخوان را نشان می دهند. این به این دلیل است که قندها باعث ایجاد حالت اسیدی در بدن می شوند و کلسیم ، که منبع اصلی ذخایر استخوان است ، از استخوان خارج می شود تا این حالت اسیدی از بین برود و حالت تعادل در بدن استخوان ها ایجاد شود. این عمل به تدریج منجر به توخالی شدن استخوان ها می شود.

بررسی مضرات مواد قندی متخصص تغذیه اصفهان

9) علل دیگر

خوردن شکر عوامل متعدد دیگری مانند آلزایمر ، کمبود مس ، کاهش جذب کلسیم و منیزیم ، سنگ کیسه صفرا ، آب مروارید ، تورم و کبد چرب ، بزرگ شدن کلیه ها و سنگ کلیه ، کاهش توانایی یادگیری در کودکان افسردگی با عدم تعادل هورمونی (مانند افزایش سطح استروژن در مردان و کاهش هورمون رشد).

ارائه می دهد:

همانطور که قبلاً ذکر شد ، حذف قندها از رژیم غذایی کار ساده ای نیست. با این حال ، می توان از انواع قندهایی که برای بدن مضر نیستند ، استفاده کرد. این به معنای تلاش برای استفاده از قندهای مرکب (کربوهیدرات های مرکب) است که ما آنها را “قندهای خوب” می نامیم. این مواد که در میوه ها ، سبزیجات ، حبوبات و غلات سبوس دار (به ویژه غلات کامل) یافت می شوند ، ویتامین ها ، مواد معدنی ، پروتئین ها و فیبر را در بدن تأمین می کنند و چون دیر هضم و جذب می شوند ، قند خون را به سرعت کاهش می دهند. افزایش نمی یابد و انرژی مورد نیاز بدن را برای مدت زمان طولانی تری تامین می کند.

توجه داشته باشید که در مورد میوه ، بهتر است از میوه به طور کامل به جای آب آن (حتی به طور طبیعی) استفاده کنید ، زیرا میوه های کامل حاوی فیبر و آنتی اکسیدان های بیشتری هستند (موادی که بدن را در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند) و بسیار مفیدتر است بدن علاوه بر این ، برخی از غذاها ، مانند نان سفید ، اگرچه شیرین نیستند ، اما به دلیل فیبر پایین و میزان جذب بالا ، قند خون را سریع بالا می برند.


رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر. رضا اطمینانانی با ارائه تغذیه و اندازه اولیه و سبک های غذایی نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا می کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر کلیک کنید رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی اصفهان.


مطالب پیشنهادی:

رابطه بین تغذیه و خلق و خو

مضرات رژیم بدون کربوهیدرات

چربی مناسب برای حفظ سلامتی

محصولات تراریخته و تغذیه ای



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *