اخذ مجوز جذب ۳۰۰ پرسنل به آیین نامه دانش بنیان/پیشنهاد ستاد نیروهای مسلح در دانشگاه ها


بر اساس گزارش شفاف، دکتر محمدعلی ذوالفیگل امروز در پنجاه و هفتمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه ها، آموزش عالی، مراکز تحقیقات و فناوری کشور که در سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران برگزار شد، در خصوص استفاده از توانمندی دستیار فناوری و فناوری فوق دکتری گفت: در نتیجه تعامل وزارت علوم و ستاد کل نیروهای مسلح تصمیم به انجام چند کار گرفتند. ابتدا مقرر شد مجوز کمیته فوق دکتری از فرماندهی معظم کل قوا گرفته شود.

و ادامه داد: همچنین برای اداره نظامی پارک های علم و فناوری در هر دانشگاه یک دفتر به نماینده نیروهای مسلح واگذار شد تا قراردادها و تفاهم نامه هایی که قرار است با نیروهای مسلح منعقد شود قابل پیگیری باشد. بالا به این ترتیب.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: در تمهیدات دانش، مجوز استخدام ۳۰۰ نفر برای پارک های علم و فناوری و معاونت های تحقیقاتی اخذ شده است.

ذوالفیگل با اشاره به رتبه علمی کشور گفت: با عنایت خداوند و تلاش جامعه علمی موفق شدیم مقام اول منطقه و رتبه پانزدهم جهان را به دست آوریم که شایسته است و امیدواریم بتوانیم این افزایش رتبه را ببینید».

و ادامه داد: بر اساس مرجع علمی تلاش شده مجلات در نمایه علمی قرار بگیرند و طبق آخرین آمار ۲۰ مجله با مسئولیت ما نمایه بین المللی شده است. و این در حالی است که در ۴۰ سال گذشته ۱۰۱ مجله دارای وجهه بین المللی بوده اند که البته ما به این سطح راضی نیستیم.

ذوالفیگل با تاکید بر مزایای نمایه سازی بین المللی مقالات گفت: نمایه سازی مقالات در پایگاه های بین المللی باعث ارتقای رتبه علمی کشور و همچنین ارتقای علمی پژوهشگران می شود.

برای حمایت از مجلات با مشخصات بین المللی، در تشویق ها مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار جایزه قید شده است.

وزیر علوم در خصوص نگاه ویژه دولت به دانشگاه ها خاطرنشان کرد: دولت مردمی نگاه ویژه ای به دانشگاه ها دارد، هرچند اتفاقاتی رخ داد و اکنون در حال اصلاح است. رئیس جمهور هر ماه حداقل یک جلسه با دانشگاهیان و آموزش عالی داشته است و ما باید از این فرصت استفاده کنیم.

وی یادآور شد: شورای عالی عاطف پس از ۱۱ سال با حضور رئیس جمهور تشکیل شد.

زلفی گل ادامه داد: در جذب اعتبارات برای تجهیز آزمایشگاه های دانشگاه پیگیر هستیم که امیدواریم این اتفاق بیفتد.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: رویکرد جدیدی در نظام ارزشیابی تلفیق پژوهش و نوآوری داریم و این رویکرد را به امتیازات تشویقی ابلاغ کرده و تعداد امتیازات تشویقی را به ۶۰ امتیاز رساندیم. معرفی این پایگاه های تشویقی در دانشگاه ها و آموزشگاه ها ضروری است.

وی با ذکر مثالی توضیح داد: سالانه ۴ مشوق برای اساتید ممتاز در نظر گرفته ایم که به تصویب شورای حاکمیت رسیده است. این یک رویداد بزرگ است و منجر به افزایش دائمی دستمزدها می شود.

وزیر علوم ادامه داد: رئیس جمهور در سخنان اخیر خود از عبارت جدید دانشگاه های برتر و دانشگاه های بعدی استفاده کرد و این باید نگاه ما را تغییر دهد. باید تلاش کنیم دانشگاه ها را به سمت پیشرفت سوق دهیم.

ذوالفیگل به لزوم بودجه پژوهشی مستقل در دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: باید تلاش کنیم برای بودجه پژوهشی دانشگاه ردیف خاصی داشته باشیم که رئیس دانشگاه کم و زیاد نکند. همچنین دستیاران پژوهشی باید سعی کنند حوزه مالی پژوهش را مستقل کنند تا هزینه ها بلافاصله انجام شود.

وزیر علوم در این نشست بر لزوم استفاده معلمان و پژوهشگران از سامانه «نان» تاکید کرد و گفت: برای کسانی که عناوین پایان نامه‌شان بر اساس نیاز «نان» است، پایگاه تشویقی ویژه در نظر گرفته‌ایم. سیستم.”

و ادامه داد: تلاش ما بر این است که نظام استاد محوری پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد را اجرا کنیم، در صورت امکان می خواهیم در دو قالب پایان نامه کاربردی و بنیادی دانشجوی کارشناسی ارشد پذیرش کنیم.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در جلسه امروز تاکید کردند که باید از رویکرد کاغذی به سمت نیاز محوری حرکت کنیم. برای این کار باید برنامه ریزی جدی داشته باشیم.

ذوالفیگل با بیان اینکه قوانین و مقررات در حوزه پژوهش و فناوری باید تشویق کننده باشد، خطاب به معاونان پژوهشی گفت: معاون پژوهشی باید سخاوتمند باشد. وقتی استادی را می بینید که کار علمی یا فنی خوبی انجام می دهد یا ثبت اختراع می کند، از او قدردانی کنید. به آزمایشگاه و آزمایشگاه او کمک کنید. دیدن نیاز محقق و دانشمند است. همکاران موثر را دست کم نگیرید.

وزیر علوم بر استفاده از توانمندی های استانداران، شهرداران، فرمانداران و… تاکید کرد. و گفت: می توان از این توانایی ها برای پیشبرد اهداف دانشگاه استفاده کرد. دیروز در دیدار روسای دانشگاه های تهران با استاندار تهران وام هزار میلیاردی برای دانشگاه های تهران گرفتیم.

و ادامه داد: معاونین پژوهشی از ظرفیت دور دوم سفرهای استانی استفاده کنند. در صورت نداشتن آزمایشگاه مرجع در دانشگاه و یا نیاز به دستگاه باید از این ظرفیت استفاده کرد.

ذوالفیگل خاطرنشان کرد: باید از توانمندی هفته پژوهش و فناوری برای تشویق معلمان و همچنین از توان آیین نامه تعامل علمی ملی و بین المللی برای سفر معلمان با توجه به همکاری های علمی استفاده کرد.